welkom

welkom
WELKOM OP ONZE BLOG!

zaterdag 14 september 2019

Thema: mijn nieuwe klas

Ons eerste thema is voorbij.

Wat hebben we allemaal gedaan de afgelopen 2 weken?

- we kiezen ons nieuw symbooltje.
Aan de knutseltafel tekenen we het symbool voor onze knutselzak. 
We maken ook een tekening van onszelf op de achterkant van de knutselzak.


- we gaan op verkenning in onze nieuwe klas.
Welke nieuwe hoekjes zijn er allemaal? Welk speelgoed vinden we terug in de hoekjes? Met hoeveel mogen we in een hoekje spelen?
Op elk hoekje staat een maximum aantal kleuters. De kleuters moeten tellen met hoeveel vriendjes ze mogen spelen, hoeveel er nog bij kunnen, kijken of ze misschien met te veel zijn,..
In de kring en in de hoekjes oefenen we dit met een dobbelsteen, de hoekenkaarten en popjes.

- we legen en maken zelfstandig onze boekentas. De kleuters halen vanaf nu zelfstandig hun schriftje en brooddoos uit hun boekentas.

- Nellie en Cezar de klaspoppen stellen zich voor.


- we ontdekken de verschillende kalenders. 
De aanwezigheidskalender met onze foto's. 
De daglijn waarbij de kleuters zicht krijgen op het dagverloop.

De weekkalender.


De weerkalender.
De verjaardagskalender. En we hadden ook al 2 jarigen. Maandag was E. jarig uit de klas van juf Esther jarig en vrijdag was juf Kelly jarig.

- we maken onze verjaardagskronen. Dit via een stempeltechniek en de afstoottechniek met wasco en ecoline.

-  we leren een versje en een lied.
Kom eens kijken in mijn klas.
Aan de kapstok hangt mijn jas.
Ik kook soep op het fornuis.
Mama ga maar gauw naar huis!
Mama kusje! Knuffelknuf!
Ik blijf lekker bij de juf!

ik heb veel vriendjes in mijn nieuwe klas,
daarom leer ik deze gekke pas.
Kom erbij 
en dans ja dans met mij
dan maken we samen een lange rij,
samen in de rij.
- we luisteren naar het themaverhaal over de eerste schooldag van Thomas.

- we maken een wandeling op het schoolterrein. Waar is de nieuwe eetzaal, de derde kleuterklas, de directie, het secretariaat,...?


- we "krullenbollen" met meneertje rond. Eerst bekijken we de vorm en luisteren naar het lied. Daarna gaan we buiten groot motorisch de vorm maken. Nadien met stoepkrijt en met wasco op papier. De dag nadien gaan de kleuters bij de zorgjuffen, juf Laura en juf Sandra, om dit fijner uit te werken.

ik ben meneertje rond.
Ik houd van ronde dingen.
Ik houd van ballen, van hoepels en van ringen.

Ik lust verse appels, kersen en tomaat.
Ook de gaatjes in de kaas, vind ik de moeite waard.
Ik hou van druiven, van pizza's en van snoep.
Maar ik hou het allermeest van de balletjes in de soep.






- juf Laura leert ons een rond spelletje kennen nl. balletjes in de soep.


- we spelen een sorteerspel met logiblokken. we sorteren op vorm en op kleur.



- we sluiten de eerste schoolweek af met het lied Kling klang!

 

- we schilderen zelfstandig onze boekentas. De kleuters moeten kijken welke kleuren hun boekentas heeft, welke vorm,...

- we spelen met de muziekinstrumenten. De kleuters spelen met muziek - geen muziek, van stil naar luid.

- we bakken pannenkoeken voor de verjaardag van juf Kelly en genieten van de zon in de moestuin. 

Het volgende thema: de regenboog

Geen opmerkingen:

Een reactie posten