welkom

welkom
WELKOM OP ONZE BLOG!

woensdag 18 maart 2020

Thema: Pinokkio

Tijdens het thema bekijken we elke dag een stukje van de film.
Na elk filmfragment hebben we een kringgesprek. Welke situatie's herkennen de kleuters van thuis, welke afspraken komen terug in de klas, welke gevoelens herkennen de kleuters en kunnen ze benoemen,...
Afhankelijk van het filmfragment geven we dit een invulling tijdens het hoekenwerk.

Dit hoekenwerk verliep na de vakantie helemaal anders dankzij ons hoekenbord.

Als houten pop moet Pinokkio gemaakt worden. Wij gaan niet aan de slag met hout maar met priknaalden en splitpennen.



Pinokkio moet nog leren wat mag en wat niet mag. Hij verbrandt zich aan een brandende kaars. De kleuters weten dat dit niet mag maar enkele andere zaken worden nog eens extra in de kijker gezet.
Dit fragment gebruiken we ook bij het oefenen van logische volgorde.


We hebben heel wat gesprekken over onze gevoelens. Deze uitdrukkingen gebruiken we ook bij de plasticine.











De verschillende locaties uit de film zijn een reden om een sorteeractiviteit te starten. Welke spullen horen in het huis van Gepetto, het poppentheater van Stromboli,...?
De kleuters die willen kunnen deze activiteit verder zetten aan de knutseltafel.

In de bouwhoek groeit de neus van Pinokkio.

We leren een liedje. Dit zingen we met verschillende gevoelens.
Ik ben een pop, een houten pop
van mijn tenen tot mijn kop.
Houdt de touwtjes in je hand.
Zo stap ik door het land.

Ook het beroep van Gepetto komt terug in het hoekenwerk.

Helaas hebben we ons thema vroeger dan verwacht moeten afsluiten maar we hebben dit toch op een gezellige manier gedaan.


Tot snel!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten