welkom

welkom
WELKOM OP ONZE BLOG!

vrijdag 1 november 2019

Thema: we trekken naar het bos:

We starten het nieuwe thema met het lezen van het themaverhaal. 
Het verhaal start met een gezin dat zich klaar maakt om naar het bos te gaan.
Maar wat komen ze allemaal in het bos?
Kastanjes, eikels, takken, blaadjes,...
Met deze materialen gaan we aan de slag in de hoekjes.
We spelen een memory met concreet materiaal.
De kleuters moeten 2 dezelfde voorwerpen zoeken onder de potjes.

Op de prenten hebben we ook enkele paddenstoelen zien staan.
Met plasticine maken we meer stippen voor de paddenstoelen.

Tijd om te krullenbollen.
Deze keer stonden rechte lijnen (de stam) en cirkels (de kruin) centraal.
We werken opnieuw van grove motoriek  naar fijne motoriek.




We leren een nieuw versje waarbij de zintuigen centraal staan.
Ik stap, ik kijk, 
ik ruik, ik hoor,
 ik voel onder mijn voeten zacht zacht mos. 
Bladeren en nootjes, hele dikke bomen. 
Nu ben ik het zeker ik ben hier in het bos.

Dit thema vraagt natuurlijk voor de nodige sorteeractiviteiten. Van groot naar klein, eikels en kastanjes samen leggen, van dik naar dun,....


Dan is het tijd om zelf in het bos te gaan stappen, kijken, ruiken, horen, voelen,...
Met de bus gaan we naar het bos.
We vinden er een kastanjeboom, een eik, een beuk, een omgevallen boom,..
We meten hoe dik de bomen zijn.
We springen in de plassen.
En we spelen met alles wat we kunnen vinden in het bos.
Op het einde van de dag zijn de kleuters echte bosindianen en geven we onszelf modderstrepen :) 












Terug in de klas gaan we verder met het sorteren van al onze spullen.


Dit thema konden de kleuters terug kiezen tussen 2 soorten knutselactiviteiten.
Bij juf Kelly konden de kleuters een boom met sponzen en hun hand maken.
Bij juf Esther konden de kleuters een boom tekenen en zelf de herfstkleuren uitzoeken om met dotters en hun blaadjes dotten.


Ook aan de tekentafel konden de kleuters blaadjes maken door hun blad te tekenen met een hoofdnerf en bijnerven en met de kartelscharen konden ze hun blad afwerken.

Om onze eikelbak nog wat verder aan te vullen gaan we meer eikels rappen.

Met eikels spelen we een luisterspel. De kleuters moeten het juiste woord muziek maken.

We krullenbollen ook een paddenstoel.

We maken notenkaas en smullen nadien samen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten